Till München i fysikens tecken

Onsdagen den 6.1 träffades vi 36 studeranden och 4 lärare från Närpes, Vasa, Jakobstad, Nykarleby och Pedersöre pSnapchat-2652745336120131708å Vasa flygfält, med fysiken som gemensamt intresse. I Tammerfors kom ytterligare tre stycken med. Efter en mellanlandning i Helsingfors kom vi mot kvällen fram till Münchens flygplats. I München blev vårt huvudsakliga transportmedel metron som gick vart man än skulle med bara några minuters mellanrum. mdeEfter en ca 40 minuter lång tågresa anlände vi till stationen Hackerbrücke nära vårt hostel. Vid hostellet checkade vi in i 6-bäddsrum innan vi fick middag och naminami till efterrätt. Hostellet var fint och i bra skick. Efter middagen gick vi på stan en stund innan vi gick tillbaka för att sova.

Torsdagen började med tidig väckning. Eftersom vi var så många med på resan var vi indelade i två grupper, vår grupp skulle spendera dagen på DLR , som är ett luft- och rymdforskningscenter. Vi fick en introföreläsning av Dieter Hausmann innan vi fick välja två områden som vi skulle få göra experiment inom och höra mer om. davVi från Närpes valde raketforskning och laserteknologi. På raketforskningen fick vi skjuta upp en vattendriven raket och med lasern skulle vi mäta vår egen längd och volymen av rummet vi befann oss i. När vi var klara på DLR hann vi gå en stund på stan och vi gick till en typisk tysk restaurang, Ratskeller, innan vi skulle tillbaka till hostellet på middag. Resten av kvällen tillbringade vi på rummet.

hdrIMG-20160201-WA0005

På fredagen hade vår grupp lite senare väckning och vi skulle iväg på en Hop-on hop-off stadsrundtur för att snabbt se de största sevärdheterna. Resten av dagsprogrammet var ganska fritt och vi bestämde oss för att besöka BMW-welt och olympia-parken med det 200m höga olympia tornet. Några timmar shopping hann vi också med.davEtt besök på Deutsches museum gjorde vi på lördagen, vi hade en guidad rundtur
inom fysik, fysiklagar och astronomi. Efter IMG-20160201-WA0009rundturen fick vi s
jälva gå runt på muséet och titta på det vi tyckte var intressant. På Deutsches museum hålls två gånger om dagen en hög-spännings demonstration som lockade många besökare. Här kan ni se en demonstration: https://www.youtube.com/watch?v=k8lXOnsvD80. På lördagskvällen hade vi en avslutningsmiddag för hela gänget på ett bryggeri mitt emot vårt hostel. Vi fick en god trerätters middag och ett trevligt avslut tillsammans på resan.

dav

På söndagen var det dags för hemfärd och vi packade våra väskor redan från morgonen, dock hade vi ett sista stopp till innan flygplatsen. Vi skulle få en visning runt koncentrationslägret Dachau. Trots att det inte hade något med fysiken att göra var det ändå bra att vi fick se området och höra mer om de händelser som ägt rum där. Dachau var det första koncentrationslägret som togs i bruk och det öppnades år 1933. Lägret var i huvudsak till för de politiskt oppositionella, kriminella och romer. Den 29 april 1945 befriades Dachau av amerikanska trupper, men det användes senare under en lång tid som bostäder för flyktingar.

davdavIMG-20160201-WA0007IMG-20160201-WA0008

När rundturen var klar var det bara för oss att hämta våra väskor och åka vidare till flygplatsen. Flyget hem mellanlandade på samma vis i Helsingfors och trötta landade vi sent på söndagskvällen i Vasa igen.

mde

/Emil, Fanny, Anton, Benjamin, Lucas

Det här inlägget postades i Aktuellt vid Närpes gymnasium. Bokmärk permalänken.